Kristeligt Dagblad vinder årets DONA-pris

dona16-vinder-v2

Man ville uden at blinke kunne uddele årets DONA-pris til alle de tre nominerede. Alle tre nominerede arbejder nemlig ægte digitalt pris. De udkommer ikke bare digitalt.

Alle tre må siges at have forstået internettet. Og alle tre er nominerede fordi de ud over at have lavet virkelig seje ting også deler gavmildt ud af deres viden.

Filip Wallberg er journalistisk lektor på SDU, men det er ikke kun hans studerende, der nyder godt af hans arbejde. Alle hans tips, idéer og konklusioner kan findes på et socialt medie nær dig.

De Virale Nyheder, som han blandt andet er indstillet for, er et godt eksempel. Med stenhårde og kontinuerligt opdaterede tal kvalificerer han debatten om, hvad der virker på den danske del af Facebook. Helt gratis.

På samme måde har manden bag nyhedsapp’en DKpolitik, Søren Pedersen, gjort det nemt for politikere, interessenter og andre interesserede at følge med i den politiske samtale på de nye medier. Igen ganske gratis.

Men det var lidt et sidespor.

Den eksterne fagjury, der består af de tidligere par års DONA-prisvindere samt bestyrelsen af Danish Online News Association har nemlig valgt årets vinder på grund af det signal, han sender til resten af branchen. Vinderen viser har nemlig vist, at det ikke er nødvendigt med store budgetter og New York Times’ke bemandinger for at udfordre den gængse måde at formidle digital kvalitetsjournalistik.

Vinderen har vist, at også de små spillere på mediemarkedet kan spille med digitalt. Juryen har peget på ”opfindsomhed” og ”risikovillighed” – to værdier, vi i DONA sætter meget højt.

Derfor skal Kristeligt Dagblads Kim Schou have årets pris for sine mange digitale specialhistorier, hvor der er set stort på faste skabeloner og i stedet er fortalt historier på original, eftertænksom og overraskende vis.

Nettet er stadig ungt og i udvikling, men Kim Schou må siges at udfordre og udvikle avisens fortællinger, så de ikke bare publiceres på nettet, men laves på nettets præmisser. F.eks. når den danske sangtradition fylder 90 år og Kim Schou animerer sangteksten ned ad siden karaoke style. Eller når Kim Schou fortæller sin egen historie om sin alt for tidligt fødte søn i ord, lyd og billeder. Så rører det ved læseren, men skubber også til branchen, hvor alt for mange journalistiske fortællinger ligner hinanden.

Hvem skulle have troet, at nichemediet og papiravisen, Kristeligt Dagblad, skulle hædres for at vise én af vejene frem for den digitale fortælling? Næppe ret mange. Men det skal de, fordi de ikke kun har Kim Schou ansat, men også har givet ham rammerne og midlerne til at gøre, hvad han gør.

Derfor skal Kim Schou have årets DONA-pris.

Tillykke!

DONA-prisen er tidligere uddelt til Politiko.dk for deres nyskabende og humoristiske dækning af dansk politik, Line Holm for udbredelse af digitale longreads i Danmark, Kaare Sørensen for sin Twitter-dækning af det arabiske forår, Timme Bisgaard Munk for Kforum og Trine-Maria Kristensen for sin tidlige brug af sociale medier.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *