Her er de indstillede til DONA-prisen

copy-of-topgrafik

En lang række inspirerende og nyskabende medier, journalister og projekter er blevet indstillet til DONA-prisen, der sidste år gik til Politiko.dk.

DONA-bestyrelsen vil nominerede tre kandidater til DONA-prisen, som vil blive udpeget i samarbejde med bestyrelsen og en ekstern jury.

Prisen gives en eller flere personer og/eller medier, der har gjort en særlig indsats for onlinejournalistik og -kommunikation.

Her er de indstillede i ikke-prioriteret rækkefølge:

– Filip Wallberg, SDU
– Finans.dk
– Jeanet Rosenkjær Horstmann, Realityportalen.dk
– Jesper Beenfeldt, fyens.dk
– Journalist Marie Nørgaard og EB Interaktiv
– Kim Schou, digital tilrettelægger på Kristeligt Dagblad
– Mads Olrik, Zetland
– Jesper Elming og Magnus Bjerg, Tv2.dk
– Fodboldmediet Mediano
– Tom Jensen, Berlingske
– Poul Madsen, Ekstra Bladet
– Projektet “Messer-Shit” af Per Mathiessen m.fl. på ekstrabladet.dk
– Thomas Treo, Ekstra Bladet
– Politiken
– Stine Bosse
– Dr.dk/webdok v. webdok-redaktør Hans Christian Kromann
– Per Bang Thomsen, Dr.dk
– DR’s Digitale USA-valgredaktion
– Steven Snedker, vertikal.dk
– Ernst Poulsen
– DKpolitik v. Søren Pedersen

 

Filip Wallberg

Indstillet af Kasper Villum Jensen, Finans:

“Filip Wallberg skal indstilles for sit vedvarende arbejde for at kvalificere debatten og arbejdet med sociale medier i journalistik via data og eksperimenter. Tydeligst illustreret i De virale nyheder men fx. også Twitterjournalister.dk, Twitterchefer.dk og Twitterpolitikere.dk.”

 

Finans.dk

Indstillet af Kasper Hyllested, Københavns Lufthavn:

“Business-stoffet har oplevet en digital renæssance de senere år. Senest har TV2 lanceret TV2 Business. Men det største skridt tog JP/Politikens hus, da de lancerede finans.dk og satsede benhårdt på at tage business-stoffet ud af de lyserøde papir-sider og gå “online first”.

Konkurrencen om business-læserne er hård, og kunderne finder lynhurtigt ud af, hvor de kan forvente at finde både nyhederne først, baggrunden bedst og analyserne mest velfunderet.

På den digitale front har finans.dk flere gange bevist, at business-stof formidles langt bedre digitalt end på papir. Det ofte komplekse stof suppleres med interaktive grafik og illustrationer. I modsætning til mange andre online-medier er der ingen angst for at linke ud af sitet, ligesom mange af journalisterne aktivt deltager på især twitter, hvor de gerne tager debatter op og tydeligvis lader sig påvirke og inspirere af deres brugere/læsere.

Der er ingen tvivl om, at mange virksomheders kommunikationsafdelinger fortsat tror, at deres historie først er brudt igennem, når de kan hænge et stykke dødt papir op på opslagstavlen, men med finans.dk’s fremkomst, så er det blevet tydeligt, at CEO’ens netværk snarere bemærker en artikel i finans.dk end side 18 i Børsen.

Det næste naturlige skridt for finans.dk er uden tvivl at få flere levende billeder på. Der er lidt for mange billeder af midaldrende mænd i jakkesæt, der ligner hinanden – og det er stadig kedeligt.”

 

Jeanet Rosenkjær Horstmann, Realityportalen.dk

Instillet af Louise Vilsbøl, Realityportalen:

“Det er fire og et halvt år siden, Realityportalen.dk blev startet af Jeanet Rosenkjær Horstmann, mens hun stadig var i gang med sin kandidat i journalistik. Siden da er det kun gået én vej for mediet, som 1. januar 2015 blev opkøbt af Egmont. Den dag i dag er mediet godt 3 millioner månedlige sidevisninger i gennemsnit og 400.000 unikke brugere

Realityportalen.dk er Danmarks førende nichemedie, og sammen med sit hold har Jeanet knækket koden for nyhedsformidling til den unge målgruppe – noget ingen andre medier formår. Derudover er mediet banebrydende indenfor nyhedsformidling på de sociale medier, hvor størstedelen af trafikken kommer fra.

Der eksperimenteres hele tiden med nye tiltag på de sociale medier, og Realityportalens styrke er evige analyser og et stort kendskab til målgruppen, så mediet kan give dem lige præcis de nyheder, de vil have. Det gøres for eksempel ved at sidde og følge trafikken i Google Analytics under tv-programmer, hvor man så ser på, hvad brugerne søger på for at komme ind på Realityportalen – hvis der viser sig en tendens, repostes nyheden på Facebook, hvilket ofte har resulteret i virale hits.

Alt dette gøres med et grundprincip i de journalistiske værdier og et mål om at lave kvalitetsindhold, som er på niveau med det, man ser i ugebladene, men med den hurtighed, som er internettets styrke.”

 

Jesper Beenfeldt, fyens.dk

Instillet af Gerd Maria May, Fyens Stiftstidende, Jysk Fynske Medier:

“Med den datajournalistiske artikelserie Rig og fattig sætter journalist Jesper Beenfeldt fokus på indkomstforskellene på Fyn. Med kort og lister konkretiserer han polariseringen og viser udviklingen gennem en generation.

Artikelserien har indtil videre udmøntet sig i en lang række selvstændige artikler, der spænder fra klassiske nyhedsartikler til caseartikler og meget mere. Befolkningssammensætningen drejes og vendes grundigt med tallene for øje. Nogle af artiklerne er overordnede for Fyn, mens andre behandles af lokalredaktionerne i Fyens Stiftstidende og Fyns Amts Avis’ dækningsområde. Indholdet er en mix af indhold, der er gratis tilgængeligt samt plusindhold, der kræver abonnement.

Sammen med Jesper Beenfeldt er et hold af kolleger – Blandt andet multimediedesigner Kostadin Panchev og Christian Loiborg har været drivkrafter bag “Rig&Fattig”

Artikelserien kan findes her: http://www.fyens.dk/rigogfattig

Interessante nedslag i artikelserien inkluderer:

“Se listen: Her er de 10 rigeste områder på Fyn” (Jesper Beenfeldt). Klassisk talhistorie, der formidler det fynske whiskybælte og den overraskende førsteplads.
http://www.fyens.dk/indland/Se-listen-Her-er-de-10-rigeste-omraader-paa-Fyn/artikel/3076420

“De fattige bor i Munkebo” (Anna Hjortsø Schmidt). Med konkret afsæt i tallene for Kerteminde, afdækkes lavindkomstområdet i Munkebo.
http://www.fyens.dk/kerteminde/De-fattige-bor-i-Munkebo/artikel/3086294

“Hvorfor er Stubberup Sogn det rigeste område på Fyn?” (Kasper Løvkvist og Kim Rune). Longread om Fyns rigeste sogn og historien om én enkelt mands formue, der trækker hele genemsnittet op, inkl. kort, graf, video og en masse billeder.
http://subsite.fyens.dk/_long-read/hvorfor-er-stubberup-sogn-det-rigeste-omrade-pa-fyn/”

 

Journalist Marie Nørgaard (fra Ekstra Bladets featureredaktion) og EB Interaktiv bestående af Jakob Sindballe, Frans Wej Petersen,  Mikkel Lund, Mikkel B. Jensen og Thomas Carlsen

Instillet af Stine Eskildsen, Ekstra Bladet:

“Marie og EB Interaktiv-teamets produktion om ‘Det hvide snit’ sætter nye standarder for, hvordan man kan lave digital journalistik i Danmark. Produktionen er en fornøjelig blanding mellem analog og digital – således er hele den gode, gennemarbejdede historie printet ud og papirene klistret op på en mur, som er blevet fotograferet, og herefter er billedet gjort interaktivt.

Det giver et virkelig fedt udtryk og en god læseoplevelse – og produktioner som denne ser man alt for få af i dansk journalistik. Vigtigst af alt er det et ambitiøst journalistisk projekt, hvilket mangler overalt i branchen.

Generelt gør Marie Nørgaard i samarbejde med EB Interaktiv et stort arbejde for at fremme den gode, digitale journalistik på Ekstra Bladet – der er flere spændende projekter i pipelinen, og jeg synes, de fortjener anerkendelse for deres store arbejde med at fremme fokus på gennemarbejdede og læsværdige digitale produktioner i en presset mediebranche, hvor der ellers ofte er fokus på hurtige klik.”

http://ekstrabladet.dk/ekstra/ekstra-tilbageblik/vi-gjorde-patienter-til-zombier-det-hvide-snit/6321355 (Kræver abonnement)

 

Kim Schou, digital tilrettelægger på Kristeligt Dagblad

Indstillet af Jeppe Duvå, redaktionschef, Kristeligt Dagblad:

“Kim Schou producerer i samarbejde med redaktører, fotografer og journalister Kristeligt Dagblads specialhistorier og bør belønnes med DONA-prisen for sit arbejde med digitale fortællinger på k.dk. Han formår, til inspiration for hele branchen, at præsentere og formidle journalistikken på innovativ og indlevende vis, hvor design og journalistik går op i en højere enhed. I stedet for at bruge skabeloner fortæller han hver historie unikt.  Alene i år har han for eksempel

1) taget en artikel om den danske fællessang og i fællesskab med journalisten gjort det til en fællessang på ’papir’ komplet med kor-indspilning, karaoke og kaffepletter på skærmen (k.dk/danskesang)
2) formidlet historien om reformatoren Martin Luther som både morsom og virkelig informativ video- og gif-fortælling (k.dk/historier/luther)
3) samlet og overskueliggjort live-dækningen af et terrorangreb. I stedet for mange små opdateringer var der på k.dk ét sted at finde overblikket, da terroren ramte Nice tidligere i år – i artiklen, som Kim producerede og designede, mens opdateringerne tikkede ind (k.dk/historier/nice)
4) vist hvor mange 1.255.640 asylansøgere er (k.dk/historier/asyl2015)
6) samlet piger og skribenter fra hele verden i én sammenflettet og flot designet fortælling om pigeliv i verden (k.dk/pigeliv)
7) fortalt sin egen historie om at blive far til en for tidligt født søn igennem ord, lyd og billeder (k.dk/jonatan)
8) digitalt formidlet avisens stærkeste historier på skræddersyet vis; historier om liv og død, tro, etik og eksistens (gå selv på opdagelse på k.dk/specialhistorier).

Kim pionerede multimediefortællinger i 2013 med en historie om aktiv dødshjælp (k.dk/historier/kjeld). Det var den første virkelige digitale longread i Danmark. Siden har han konstant forbedret og nytænkt genren. Kort sagt bør Kim have DONA-prisen for sit engagement, fortælleglæde, opfindsomhed og dygtighed.”

http://www.kristeligt-dagblad.dk/specialhistorier

 

Mads Olrik (Zetland)

Indstillet af Kasper Villum, Finans.dk

“For sin korte men grundige opdatering af dagens begivenheder i Zetland Helikopter fra mandag til fredag kl 19.00. Frisk og saglig tone men stadig med personlighed. Som en slags “tv-nyheder i en digital tid.”

 

Jesper Elming og Magnus Bjerg

Indstillet af Christian Aarfing, TV 2 Teknik:

“For en fantastisk gennemført og medgribende historie udført på de digitale platforme med utroligt effektivt lead-in til en fed TV-dokumentar.”

http://nyheder.tv2.dk/2016-06-09-dsb-chefen-soeren-efterlod-kone-og-to-smaa-boern-13-aar-efter-ringede-telefonen-pludselig

 

Fodboldmediet Mediano

Indstillet af Kasper Villum, Finans.dk:

“Nyt medie der konsekvent bruger af podcast.“

 

Tom Jensen, Berlingske

Indstillet af Bent Preben Nielsen, pensionist på Twiter:

“Altid godt formuleret og velfunderet og fastholder sin integritet mod ensidighed og populisme.”

 

Poul Madsen, Ekstra Bladet

Indstillet af Mie Hammer, efterlønner:
“Alle unødvendige lag er skrællet af! Kommunikationen står knivskarp og altid med et tvist af ironi! En aha-oplevelse gang på gang!”

 

Projektet “Messer-Shit” af Per Mathiessen m.fl. på ekstrabladet.dk

Indstillet af Pernille Holbøll, Ekstra Bladet:

“Kære DONA. Jeg vil gerne indstille projektet ‘Messer-Shit’ som blev bragt på ekstrabladet.dk søndag d. 16. oktober og siden har kastet mere end 25 onlineartikler af sig, hvor Ekstra Bladets politiske redaktion med Per Mathiessen i spidsen gennem et år har kuglegravet DF, Morten Messerschmidt og ikke mindst EU-fondene/partier Meld & Felds brug af EU-midler. Grunden til, at dette projekt fortjener anerkendelse fra DONA er, at ekstrabladet.dk for første gang forsøgte sig med en gennemtænkt digital publiceringplan på alle platfrome af klassisk ‘Avis-journalistik’. Dvs. at Ekstra Bladet IKKE tænkte afsløringen på forsiden af Ekstra Bladet – og derefter kørte historien i mindre enheder på ekstrabladet.dk, men at arbejdesgangen blev vendt til at fokusere 100% på det digitiale produkt. Ekstra Bladet kalder konceptet NETPLØK – og det vil blive bredt ud til at også at blive brugt på fremtidige graverprojekter. Altså et forsøg på at tage de klassiske Ekstra Blads ‘dyder’ som ‘Velkommen på Forsiden’ og ‘Ekstra Blads Effekten’ og opdatere det til en digitial pløk – og IKKE lægge det bag f.eks. paywall. Derudover var der en gennemtænkt brug af SoMe som den politiske journalistik som udgangpunkt har svært ved at bryde igennem. Ekstra Bladet valgte også lidt atypisk for Ekstra Bladet som medie særligt at udnytte Twitter ud fra betragtningen om, at både politikere og journalister var dem, vi ville have til at bringe historien videre. Så med målrettet brug af GIFs (som fungerer bedst på twitter) lykkedes det tidligt at sætte en dagsorden på Messershit. Derudover lykkedes Ekstra Bladet  med på kort tid at involvere redaktionel udvikling til at samarbejde intenst med den politiske redaktion og sammen pinpointe hvilke elementer, vi ville udnytte og lave en digital fortælling med. F.eks. er den essentielle dokumentation på Messerschmidts to programmer ‘Messerschmidt fantasi-program’, bærende for hele historien. Den fortælles enkelt og præcist som infografik – det samme gør hele opbygningen af Meld og Feld. Kompliceret dokumentation Ekstra Bladet på fremragende vis fremlægger enkelt og klart for brugeren.

Denne indstilling handler i særlig grad om at anerkende den daglige kamp og forandringsledelse (og success!) for at få traditionelle medier (og især ‘print’ redaktioner som politiske redaktioner og især Ekstra Bladet) til at få gennemslagskraft via deres digitale platform og ikke med en klassisk print-forside. Dette er især gældende for tabloidmedier, der er stærk forankret i at tænke PLØKKER. Som tidligere socialdemokratiske minister Erling Olsen sagde: “Det er smudspressen, der holder demokratiet rent”.

Derfor er det også afgørende at historier af denne karakter lykkedes med at ramme forsiden af ekstrabladet.dk med den massive trafik Ekstra Bladet genererer – og ikke på en spisesedel.

Per Mathiessen og den politiske redaktion er i øvrigt netop indstillet til årets Cavlngpris for afsløringerne af misbrug af EU-midler.”

 

Thomas Treo, Ekstra Bladet

Indstillet af Thomas Harder, nationen!, Ekstra Bladet:

“Han har om nogen forstået, hvordan man laver on-line musikanmeldelser, rubrikker OG skaber debat/engagement. Han er nok også den reporter i Danmark, der skal høre for sin lille tissemand, sin skadede hjerne og sin helt igennem elendige musiksmag. Men han lefler ikke for nogen, og skriver helt i sit medies ånd – langer lussinger ud til latterlige opkomlinge, og er helt ligeglad med pigeskrig. Ubestikkelig, kompromisløs og en af de få mænd, der stadig har Beatles hår.”

 

Politiken.dk

Indstillet af Susanne Købke, pensionist:

“Fordi jeg kan læse mange artikler online uden at have abonnement.”

Også indstillet af billedkunstner Jenny Stockfleth Simelev:

“De tør gøre deres budskaber forståelige og gøre en forskel med deres avis. Blandt andet for at sætte fokus på overvågning i det offentlige rum med PET-bogen.”

 

Stine Bosse

Indstillet af Jacob Lund:

“For sin objektive, mangfoldige og sobre tilgang til mediebilledet.”

 

Dr.dk/nyheder/webdok v. webdok-redaktør Hans Christian Kromann

Instillet af Christian Lindhardt, DR Nyheder:

“Gennem den seneste år har DR Webdoks udviklet sig fra at være et ekstra format på dr.dk til et selvstændigt format, som favner den nære fortælling, de store linjer og det spændende overblik gennem sirligt udplukkede historier, hvor der kæles for detaljer, der ikke prioriteres i det daglige nyhedsflow.

Webdoks er forførende stemning, der vækker følelser og giver brugerne indlevelse. Fra billedbårne reportager med latinamerikanske cowboys i bibelbæltet til et forældrepars gribende afsked med deres 11 måneder gamle barn og en tur ned i havet til den sidste ubåd fra første verdenskrig eller en gennemgang af samtlige nationer ved Europamesterskabet i fodbold.

Med kærlighed til stoffet opfinder webdok-redaktionen gang på gang visuelle og fortællemæssige universer med greb som cinemagraphs, video, fotos og grafik.

Redaktionen har udviklet redskaber og arbejdsgange, som gør det muligt at udnytte materiale fra et helt mediehus og udkomme mere end ugentligt med gennemførte produktioner, selv i breaking-situationer.”

 

Per Bang Thomsen, Dr.dk

Indstillet af Lasse Berg Sørensen, DR Nyheder:

“Jeg vil gerne indstille Per Bang Thomsen til årets Dona-pris for sin dækning af tre af det seneste års største udlandsbegivenheder – terrorangrebene i henholdsvis Paris og Bruxelles samt klimatopmødet i Paris – for dr.dk.

Udlandsdækning kan være en svær størrelse at have med at gøre. Ikke mindst når begivenhederne udspiller sig for øjnene af en. Men på saglig, grundig og velskreven vis formåede han at gøre de tre begivenheder nærværende og relevante for dr.dk’s brugere. Der var både de udførlige baggrundsartikler, overbliksgrafikkerne, de kritiske interviews samt de levende reportager direkte fra begivenhedernes centrum, som gjorde, at man som læser følte sig godt på.

Netjournalistik skal gå hurtigt, og det ved Per Bang Thomsen, der er digital reporter ind til benet. Men det går ikke ud over hans faglighed, og han er kontant og præcis i sin dækning. Derfor mener jeg, at han skal nomineres til årets Dona-pris.

Fra terrorangrebet i Paris:
– http://www.dr.dk/nyheder/udland/dr-ved-terroristens-hjem-gardinerne-er-trukket
– https://www.dr.dk/nyheder/udland/dr-i-paris-der-gaar-uger-foerverdagen-vender-tilbage
– https://www.dr.dk/nyheder/udland/dr-i-paris-folk-er-stadig-bange

Fra klimatopmødet i Paris:
– https://www.dr.dk/nyheder/udland/det-skal-du-vide-om-klimatopmoedet-i-paris
– https://www.dr.dk/nyheder/udland/schwarzenegger-klimaet-skal-reddes-nedefra
– https://www.dr.dk/nyheder/udland/klimaforkaemper-hele-verden-er-afhaengig-af-kina-bliver-groen
– https://www.dr.dk/nyheder/udland/grafik-saadan-bliver-vejret-om-100-aar

Fra terrorangrebet i Bruxelles:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/det-er-jo-ikke-menneskeligt-det-her
https://www.dr.dk/nyheder/udland/muslim-i-molenbeek-jeg-er-lige-saa-bange-som-alle-andre
https://www.dr.dk/nyheder/udland/bruxelles-dage-efter-vi-proever-goere-det-saa-normalt-som-muligt
https://www.dr.dk/nyheder/udland/dr-ved-ransaget-terror-bygning-jeg-kunne-ikke-forstille-mig-nogen-her-kunne-finde-paa

 

DR’s Digitale USA-valgredaktion

Indstillet af Naja Nielsen, stedfortrædende nyhedsredaktør i DR Nyheder:

“DR’s Digitale USA-valgredaktion indstilles til DONA PRISEN 2016 for sine unikke, nytænkende digitale løsninger på velkendte formater i en valgdækning.

Redaktionen blev dannet i efteråret 2016 som en (midlertidig) digital spydspids i valgdækningen og blev forankret hos DR’s Undersøgende Databaseredaktion. Redaktionens formål var, at gøre det amerikanske valg nært og væsentligt for danskerne gennem original, digital formidling på dr.dk.

En hver valgdækning indebærer en række ”evergreens” som resultatvisning, portrætter af kandidater, forklaring på valgsystemet og et overblik over de forskellige kandidaters politiske holdninger. Kendetegnende for DR’s digitale dækning har været, at flere af disse evergreens er præsenteret på nye, overraskende måder, der er skræddersyet til mobiltelefonens skærm og funktionalitet.

Hvordan giver man eksempelvis et overblik over det amerikanske samfund, der går til valg d. 8. november? Her valgte redaktionen at samle data om 55 forskellige forhold, der kan sammenlignes med danske forhold. Tanken var, at gøre fakta om væsentlige forhold som fx antal borgere i fængsel, gennemsnitslønninger, uddannelsesniveau, fødselsrater, geografiske fakta og stemmeprocent relevant og nært for danske læsere. Midlet til at nå det mål blev en grafik, hvor læserne kunne lege lidt med tanken om, hvordan Danmark ville se ud, hvis man oversatte amerikanske samfundsforhold til vores egen andedam.

Hver enkel af disse 55 forskellige fakta blev derfor beregnet, analyseret og beskrevet i et ekstremt kort tekstformat, der i sidste ende formildes i en ”Tinder-lignende” grafik, hvor læseren kan swipe sig gennem en lang række fakta. En løsning, der for brugerne virker enkel, tilgængelig og let, selv om de faktisk kaster sig over et datasæt, der er ret tung, omfattende og grundigt.

Redaktionen formår med denne løsning at levere et legende og originalt grafisk bud på formidling af et tungt emne i form af data om det amerikanske samfund uden at gå på kompromis med research og væsentlighed.

Samme pointer gør sig gældende for redaktionens bud på et velfortalt, digitalt portræt af to præsidentkandidater. Uden at gå på kompromis med indsigten i de to kandidaters biografi, har redaktionen skabt et komprimeret digitalt portræt, hvor de visuelle elementer understøtter de centrale op- og nedture i de to kandidaters liv. Læserne kan scrolle sig gennem en vej, der starter ved kandidaternes barndomshjem og slutter ved dørtrinnet til Det Hvide Hus. Grafikken er legende som et lille computerspil. Læserne bestemmer selv farten og vurdere undervejs, om de vil læse alle elementer, der igen er tilpasses til mobilskærmens format.

Dobbeltportrættet af Clinton og Trump er et bevis på, at original digital journalistik ikke er en kopi af hverken aviser, tv eller radio. Det er sin helt egen genre, der bidrager til at danskerne får endnu en indgang til politisk valgdækning. Når man samler god kvalitetsjournalistik, smuk grafik og hånd-koding, opstår der både unikt indhold og unikke formater. Redaktionen formår i særdeleshed at slå det fast med netop dette dobbeltportræt.

Redaktionen har desuden leveret et overblik over kandidaternes holdninger til en lang række centrale spørgsmål i valgkampen, en video-explainer om det amerikanske valgsystem, artikler om stigning i antal mord og datahistorier om danske virksomhedsansatte, der støtter kandidaternes valgkamp økonomisk.

Samlet set fremstår redaktionens bidrag til dækning af det amerikanske valg i 2016 som et eksempel på original, nytænkende digital formidling, når det er bedst.”

http://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa-2016/hvis-danmark-havde-usas-valgsystem-ville-folketinget-bestaa-af-78

 

Steven Snedker, vertikal.dk

Indstillet af Steven Snedker, vertikal.dk:

“Opfandt teknik, der kunne redde knækkede links i millioner af historier på mediesites.”

 

Ernst Poulsen, freelance

Indstillet af Abelone Glahn:

“Ernst har i sit efterhånden (forholdsvis) lange liv udvist en særlig vedholdenhed over for at fremtrække de store fordele ved internet, communities, sociale medier mv. alt sammen set i medie/pressesammenhæng til glæde for hele den danske medieverden.

Han har været hele paletten igennem i kraft af sit journalistiske arbejde og har meget stædigt og intensivt fastholdt værdien af at bruge internettet i mediesammenhæng, noget vi tager som komplet givet i dag.

Som stifter og medinitiativtager, samt mangeårig formand for DONA bør han hædres for den indsats, der i dag betyder, at vi har DONA stadigvæk, at internetjournalister ikke længere er nørder (ikke kun…hahaha), men at disciplinen er naturligt integreret i vores fag.

At han så samtidig er en behagelig person, en ildsjæl, der sætter sit eget til side for fællesskabet og for at gennemføre de sjove, skæve tanker og ideer som Media Bootcampen for nogle år siden og PRAUDA for nylig, (for ikke at nævne alle de sindssyge ting, han har igangsat siden DONA startede), og at han utrætteligt vedligeholder nyttige oversigter, som vi alle kan bruge (twitterjournalister og twitterpolitikere.dk), og at han er altid utrolig delende og generøs, dygtig og vidende i sine opdateringer, som man bør være på www, hører bare med til den lange remse over fortræffeligheder ved denne sindige og fremsynede mand.

Nu er det på tide, at han får en kollegial anerkendelse for den pionerindsats, han har ydet.”

 

DKpolitik v. Søren Pedersen

En lang række mennesker har peget på denne gratis tjeneste. Her er et udpluk af argumenterne:

“Her finder jeg hver morgen – og i løbet af arbejdsdagen – updates om, hvad der rør sig. Her kan jeg finde tweets om, hvad der bliver sagt på gangene på Borgen og om analyser i helikopter-perspektiv. Svært at undvære!”

“Klart navn, så man ved præcis, hvad man kan forvente. Og man får, hvad man forventer (især med de daglige mails, som man kan tilmelde): et hurtigt overblik over de allermest aktuelle indspark til politiske emner. Super godt koncept, som samler centrale ytringer i dansk politik.“

“Giver et vigtigt overblik over dansk politik på en relevant og hurtig måde. Bliver brugt af rigtigt mange. Det er vigtigt med en enkel måde at skaffe sig overblik på i den hurtige og overvældende nyhedsstrøm der kører i dag.”

“Uerstatteligt arbejdsværktøj i en hektisk hverdag. Samler stort set alle platforme til et fint overblik.”

DKpolitik er indstillet af følgende:

– Inge Regnarsson, UCC
– Daniel Prehn, Roskilde byråd
– Allan Ahmad,  Forsikring & Pension
– Eva Åkerman – VUC
– Rene Nørbjerg, kampagneleder for FT kandidat, Lars Arne Christensen, C
– Jesper Pøhler, Fællessekretariatet for Det Etiske Råd og National Videnskabsetisk Komité
– Inger Staahl Jensen, EUC Sjælland
– Susanne Købke, Pensionist
– Inge Prip Esnord
– Rasmus Raabjerg, Forsvaret
– Arne E.Jensen – alm. Bruger!
– Liselott Blixt, MF DF
– Stefan Suadicani, Studerende
– Jess Hansen, PostNord Danmark
– Mads S. B. Pedersen, Roskilde Tekniske Gymnasium
– Nanna Feld, Blogger på Twitter, Ejer af konsulentvirksomheden Resiliens
– Liselotte Willer, Selvstændig forsker og konsulent
– Mille Stockner, pædagog og samfunds interesseret
– Lars Thomsen, froevang.dk
– Bitten Sohn Thomsen, socialpædagog
– Tage Christensen, studerende
– Steffen Nørregaard Europabevægelsens hovedbestyrelse
– Merete Due Paarup, Kolding Byråd og ildsjæl
– Else Stokholm, debattør på forskellige SoMe’er
– Troels Møldrup, Psychologist.
– Bente Sorgenfrey, FTF
– Jeanne Toxværd, KB Gentofte
– Peter Thorsen, Forsvaret
– Mads Soares da Cunha Vestergaard, Journaliststuderende DMJX
– Freya Dam, Folkeskoleelev
– Søren Laulund, Varde Byråd
– Lisbeth Stæhr
– Anne-Berit Madsen
– Thomas Strømsholt (Faglig aktiv)
– Dzenana Secic Colo, TV Bella København, DSCommunication
– Peter nielsen, Drc
– Torben Mogensen, TM konsult
– Stine Maansen, Folkeskolelærer
– Lise Andersen, OUH
– Stine Guldager
– Rasmus Sangild, Klimarådet
– Nikolaj Schierup, tidl. Dialog mod vold
– Helle Kramp
– Kim Wulff
– Tonny R N Knudsen, pensionist
– Laura Lindahl, politiker.
– Erling Jacobsen
– Line Gade, Vækstforum Hovedstaden, Region Hovedstaden
– Andreas Hemmeth, Radikale Venstre
– Villy Juknelis, studerende og kandidat til Kolding Byråd for SF
– Axel Bluhme, HLA
– Christian Frovin
– Simon Lynge, Det Grønlandske Hus i Aarhus
– Joacim Madsen, Københavns Universitet
– Emil Nielsen, presseansvarlig Enhedslisten

2 Replies to “Her er de indstillede til DONA-prisen”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.