De danske medier kæmper en digital kamp om overlevelse. Alligevel slås mediecheferne for at komme til ammunitionskassen, så de kan komme til at skyde sig i fødderne. Igen og igen. Sådan lyder kritikken fra to af Danmarks digitale nyheders mest garvede (og gnavne) mænd, der kender branchen og dens problemer indefra.
Søren Pedersen og Filip Wallberg vil til dette DONA-arrangement spydigt, men kærligt argumentere for deres kritik, som de underbygger med rigelige mængder rå data.
Tid: 2. maj kl. 17-19.
Sted: Hos Bolius.dk på Jarmers Plads 2 i hjertet af København
Pris: 100 kroner, men gratis for DONA-medlemmer.
Hør Sørens vurdering af #dkmedier. Om manglende gejst. Om teknikere som har for meget magt. Om salgsfolk som torturerer vores websites. Om en ledelse som bruger for meget tid i presselogen. Om Machine Learning, AI og VR som vil afvikle mobile websites så hurtigt, at det vil få papiravisens deroute til at ligne grøn løjpe. Og om nogle gyldne år i branchen, som i virkeligheden er en fælde, vi styrer direkte mod.
Søren Pedersen er Big Data Developer hos Ekstra Bladet. Han er tidligere teamlead for teknikerne hos ekstrabladet.dk, men gik glip af den helt store toppost, mens han overvejede, om han skulle have firmabil eller ej. Han byggede Ekstra Bladets virale satsning fra bunden og lukkede den selv ned trods sjælden succes. Han påstår, at han er hemmelig fader til nationen!, og at han nok er den eneste i #dkmedier, som Jørgen Ejbøl ikke tør skælde ud.
Med sig har han Filip Wallberg, der via sin hær af Facebook-robotter kan dokumentere mediernes kamp mod bunden. Hans tal viser en giftig cocktail af clickbait og kollektivt fravær af fremsyn, der har gjort det muligt for selv små opstartsvirksomheder at slå de gamle mediehuse af banen.
Filip Wallberg er klog. Så klog at han blev ansat som lektor på et Syddansk Universitet alene med en bachelorgrad i journalistik samt en fortid på TV/MIDT-VEST og Ekstra Bladet. Han er i øvrigt stadig på Syddansk Universitet, hvor han underviser i digitale og sociale medier. Før Facebook for alvor blev taget seriøst, udviklede Filip deviralenyheder.dk, der løbende kortlægger det indhold, der går viralt fra danske medier. Filip er rapkæftet, kærlig og ærlig.
Men det bliver heller ikke ren brok og ynk. Søren Pedersen og Filip Wallberg vil også give deres bud på, hvordan den digitale undergang (måske) kan vendes med konkrete bud på modige, men nødvendige tiltag og ændringer.
Begge har i øvrigt været nomineret til DONA-prisen. Filip to gange.
(Topfotos: Privatfoto og Alex Luka Ladime)